Wednesday, November 19, 2008

Bahagian C: Ranking Tahap keefisienan bandar mengikut kawasan pihak berkuasa tempatan

Responden yang dipilih di sekitar pusat bandar Kuala Lumpur telah diminta untuk cuba menilai tahap keefisienan kawasan tersebut mengikut ranking. Ia melibat skala 1 hingga 13. Ranking 1 mewakili bandar yang paling efisien dan seterusnya mewakili bandar yang semakin kurang efisien. Antara bandar yang tersenarai dalam melihat tahap keefisienannya ialah:

1-Kuala Selangor
2-Shah Alam
3-Kuala Kubu Baru
4-Banting
5-Ampang Jaya
6-Kajang
7-Klang
8-Petaling Jaya
9-Selayang
10-Subang Jaya
11-Sepang
12-Kuala Lumpur
13-Putrajaya & Cyberjaya

Hasil kajian yang dilakukan:

TOP 3:







Berdasarkan rajah diatas, dapat kita lihat kedudukan 3 kawasan yang mendapat ranking yang memberansangkan. Putrajaya menjadi kawasan pilihan responden iaitu pada tahap ranking pertama, diikuti oleh Kuala Lumpur dan Petaling Jaya. Pelbagai spekulasi yang boleh diberikan berdasarkan rajah tersebut.

Kuala Lumpur mendapat tempat kedua diantara 13 buah kawasan. Berdasarkan kajian kumpulan kami yang bertempat di pusat bandar kuala lumpur, kami mendapati terdapat banyak faktor yang menjadikan kawasan ini berjaya berada pada tahap kedua. Walaupun ia seiring dengan beberapa masalah negatif namun pihak DBKL dan Kuala Lumpur ini mampu mengekalkan dan meningkatkan tahap keefisienannya sedikit demi sedikit. Buktinya adalah berdasarkan pandangan responden yang kami.


lain-lain kawasan:
















No comments:

my slide show